You Are Here: Home » Anunturi MEN » Anunturi MEN

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, a avut vineri, 18 mai, o întâlnire cu o delegație formată din părinți cu copii cu cerințe educaționale speciale (CES)

18 Mai 2018

În cadrul întâlnirii, la care au participat mai mulți reprezentanţi ai MEN, ministrul Valentin Popa a primit solicitările părinţilor și i-a informat cu privire la măsurile pe care Ministerul Educației le pregătește pentru a sprijini școlarizarea copiilor cu cerinţe educaţionale speciale (CES) în toate şcolile din România.

Menționăm că MEN, împreună cu alte ministere, sub coordonarea Prim-Ministrului, lucrează la un set de măsuri pentru sprijinirea persoanelor cu dizabilități. La nivelul Ministerului Educației Naționale, sunt aprobate și se află în curs de publicare în Monitorul Oficial planurile - cadru pentru învățământul special. De asemenea, MEN a încheiat protocoale cu reprezentanți ai societății civile privind creșterea calității educației copiilor/elevilor/tinerilor cu CES. În acest sens, poate fi menționat protocolul de colaborare dintre MEN și Fundația Sense Internațional România vizând copiii/elevii/tinerii cu surdocecitate și deficiențe senzoriale multiple, semnat în data de 15.05.2018.

Ministerul Educației Naționale este preocupat de îmbunătățirea cadrului normativ și analizează posibilitatea modificării și completării Hotărârii nr. 564/2017 privind modalitatea de acordare a drepturilor copiilor cu cerinţe educaţionale speciale şcolarizaţi în sistemul de învăţământ preuniversitar. Luând în considerare propunerile Autorității Naționale pentru Persoanele cu Dizabilități (ANPD) și ale altor organizații din domeniu, MEN a elaborat „Procedura cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere/deficienţe de auz/tulburare de spectru autist care susțin examenele naționale: Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a și examenul național de Bacalaureat - sesiunea 2018”. Procedura urmează să fie aprobată și transmisă inspectoratelor școlare județene până la data de 25.05.2018.

Este în curs de finalizare și un set de proceduri privind identificarea și monitorizarea copiilor aflați în afara sistemului de educație, în cadrul proiectului „Sistem de avertizare timpurie pentru reducerea părăsirii timpurii a școlii”, finanțat de Comisia Europeană.

De asemenea, MEN este în curs de a definitiva Metodologia de monitorizare/prevenire a segregării școlare în unitățile de învățământ preuniversitar din România. MEN este receptiv faţă de problematica discutată astăzi şi este dispus să facă verificări ale modului de aplicare a cadrului legal educaţional în vigoare din perspectiva asigurării respectării drepturilor copiilor/elevilor/tinerilor cu CES şi/sau dizabilităţi  în toate şcolile din ţară.

BIROUL DE COMUNICARE

(read more)

Întrevederea ministrului Educației Naționale cu reprezentanții UNICEF în România

17 Mai 2018

Ministrul Educației Naționale, domnul Valentin Popa, a avut astăzi, 17 mai, o întrevedere cu reprezentanții UNICEF din țara noastră, la care au participat domnul Pieter Bult, reprezentant UNICEF în România, domnul Gabriel Vockel, reprezentant adjunct, doamna Luminița Costache, Specialist Educație UNICEF, precum și doamna Liliana Preoteasa, Consilier ministru pe probleme de politici educaționale.

Reprezentanții UNICEF au prezentat stadiul implementării proiectelor derulate în parteneriat cu MEN, în domenii cum ar fi: Educația Timpurie; Educația Parentală; Accesul și participarea la educație; Educația incluzivă; Colaborarea cu OECD în domeniul evaluării și examinării.

A fost menționat interesul altor state pentru un schimb de bune practici, pornind de la proiectele de succes, implementate de cele două părți în România, dintre care amintim: Educație Parentală și campania „Hai la Școală”.

În cadrul discuțiilor, a fost agreată extinderea Protocolului de Colaborare dintre cele două părți, în baza căruia ministerul a beneficiat de sprijinul UNICEF pentru implementarea și monitorizarea „Planului de acțiune pentru desegregare școlară și creșterea calității educaționale în unitățile de învățământ preuniversitar”.

Părțile și-au exprimat acordul pentru continuarea colaborării, care s-a dovedit a fi una benefică pentru sistemul educațional din România, inclusiv prin dezvoltarea unor proiecte viitoare, menite să sprijine creșterea calității educației în mediile dezavantajate, preponderent în mediul rural. Vor continua să reprezinte tematici de reflecție comună calitatea și relevanța educației, în raport cu nevoile societății, ținând cont de ritmul accelerat al dezvoltării tehnologice.

 

(read more)

Rezultatele finale ale primei sesiuni de evaluare a proiectelor de manuale școlare pentru anul școlar 2018-2019 (ciclurile primar și gimnazial)

11 Mai 2018

În urma parcurgerii tuturor etapelor din calendarul primei sesiuni de evaluare a proiectelor de manuale școlare pentru anul școlar 2018-2019 (ciclurile primar și gimnazial), Centrul Național de Evaluare și Examinare a publicat astăzi, 11 mai, rezultatele finale.

Astfel, după etapa de evaluare a calității științifice și soluționarea contestațiilor, din cele 143 de proiecte intrate în această fază, au fost admise 124 de proiecte care au întrunit cel puțin 85 de puncte (din 100 posibile), iar 19 au fost respinse. Reamintim că în perioada 6 - 19 martie, au fost depuse 144 de proiecte de manuale școlare, vizând 83 de discipline din planurile-cadru pentru clasele I-VI (45 din ciclul primar și 38 din ciclul gimnazial), însă ulterior un proiect a fost retras de autor, deoarece a fost depus în dublu exemplar.

După etapa de avizare științifică, din cele 124 proiecte admise, 104 au primit aviz favorabil, 8 au primit aviz favorabil, însă condiționat de însușirea de către autori a observațiilor formulate de cadrele didactice din învățământul superior cooptate în acest proces, în timp ce 12 au primit aviz nefavorabil.

Precizăm în acest context că, pentru disciplinele care nu au avut proiecte de manuale în prima sesiune, a fost lansat un al doilea apel al cărui termen-limită, prelungit, este data de 18 mai (elaborare și depunere la Registratura MEN). Lista disciplinelor de studiu pentru care s-a organizat a doua sesiune va fi completată în funcție de rezultatele finale ale primei sesiuni.

BIROUL DE COMUNICARE

(read more)

Rezultatele ediției a X-a a Competiției Naționale Business Plan

11 Mai 2018

Etapa finală a celei de-a X-a ediții a Competiției Naționale Business Plan s-a desfășurat la Timișoara, vineri, 11 mai 2018.

Competiția a fost coordonată la nivel național de către Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic (CNDIPT) - Centrala Reţelelor Firmelor de Exerciţiu (ROCT), care a asigurat suportul metodologic pentru etapele locale, județene-regionale și faza națională.

Cele opt regiuni ale României au fost reprezentate de câte o firmă de exercițiu, câștigătoare a etapei regionale, astfel: APICOLAND - BÂRLAD, HONNEY BEE-SCORNICEȘTI, WHISPERS OF ELEGANCE - BUCUREȘTI, VIN LA TINE - SATU MARE, COMORILE STUPULUI - BUZĂU, BIO LIFE TECHNOLOGY - PLOIEȘTI, SURVIVOR - TÎRGU MUREȘ și MAGIC 4'U – ARAD.

Evenimentul a fost găzduit de Consiliul Județean Timiș, alături de Inspectoratul Școlar Județean Timiș și Colegiul Economic F.S. Nitti Timișoara, școală câștigătoare a ediției anterioare.

Pentru etapa locală a competiției s-au înregistrat 301 firme de exercițiu, cu peste 900 de elevi dornici să-și demonstreze competențele antreprenoriale, iar cei care au ajuns în finală și au convins juriul competiției naționale, alcătuit din reprezentanți ai mediului de afaceri și Ministerului Educației Naționale, sunt:

Locul 1.  SURVIVOR - TÎRGU MUREȘ: Demian Claudiu & Bota Darius

Locul 2. WHISPERS OF ELEGANCE - BUCUREȘTI: Florescu Horia & Adrian Gugu

Locul 3. BIO LIFE TECHNOLOGY - PLOIEȘTI: Sandu Andreea & Mihai Alexandra.

(read more)

Şase medalii pentru elevii români, la Olimpiada Balcanică de Matematică pentru seniori 2018

11 Mai 2018

Lotul olimpic de matematică al României şi-a trecut în palmares 6 medalii (patru medalii de aur și două medalii de argint) la a XXXV-a ediţie a Olimpiadei Balcanice de Matematică pentru seniori, care se desfăşoară în perioada 7-12 mai, la Belgrad.

Medaliat cu aur la edițiile din 2016 și 2017 ale Balcaniadei, Mircea Ciprian Bonciocat (Colegiul Naţional „Tudor Vianu” din Bucureşti) și-a reeditat performanța, obținând încă o dată punctaj maxim (40 de puncte). Același punctaj a fost reușit și de Edis Memiș (Liceul Teoretic Internațional de Informatică din Constanța), Mihnea Gabriel Doica (laureat cu argint, anul trecut) și Leon-Roland Bălan-Tribus (ambii elevi la Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București), toți trei medaliați, de asemenea, cu aur.

Medaliile de argint au revenit lui Sergiu-Ionuț Novac (Colegiul Național „C. Brediceanu” din Lugoj) și Ioan-Andrei Nicolae (Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București). În clasamentul neoficial pe medalii, România a ocupat locul 1.

Echipa României a fost coordonată de conf. univ. dr. Cătălin Gherghe (Universitatea din Bucureşti - Facultatea de Matematică şi Informatică) și însoțită de conf. univ. dr. Mihai Chiş (Universitatea de Vest din Timişoara) și Marius Perianu (profesor la Colegiul Național „Ion Minulescu” din Slatina). 

La ediţia 2018 a Olimpiadei Balcanice (competiţie de nivel regional) au participat echipe din 17 ţări (11 cu statut permanent şi 6 cu statut de invitat). Conform regulamentului de organizare şi desfăşurare, fiecare stat participant, cu excepţia celui organizator, are dreptul să înscrie în concurs o echipă formată din maximum 6 elevi din învăţământul liceal, a căror vârstă nu depăşeşte 20 de ani la data desfăşurării competiţiei. Probele presupun rezolvarea individuală a patru probleme de geometrie, teoria numerelor, combinatorică şi algebră, pe durata a patru ore şi treizeci de minute.

BIROUL DE COMUNICARE

(read more)

Premianții Competiției Naționale CanSat 2018

10 Mai 2018

Ediția 2018 a Competiției Naționale CanSat, organizată de ESERO România în parteneriat cu Agenția Spațială Română (ROSA) și Ministerul Educației Naționale, a fost câștigată de echipa Colegiului Național de Informatică „Tudor Vianu” din București, Canescent, coordonată de Ioana Stoica. Astfel, locul I în ierarhia națională asigură participarea în finala Competiției Europene CanSat 2018, care se va desfășura în perioada 28 iunie - 1 iulie, în Insulele Azore, sub egida Agenției Spațiale Europene (ESA).

Podiumul a fost completat de Mikó18-CanSat (echipa Liceulului Teoretic „Székely Mikó” din Sfântu Gheorghe, coordonator: Peto Maria) și Flying Bots - CoderDojo Timișoara (coordonator: Radu Ticiu). Faza finală a concursului a avut loc la Tuzla, în perioada 3-6 mai, și a reunit 8 echipe.

Competiția CanSat este o simulare a unui satelit integrat în volumul și forma unei doze standard de băuturi răcoritoare. Provocarea pentru elevi a constat în includerea tuturor subsistemelor majore ale unui satelit (de exemplu, alimentarea cu electricitate, comunicațiile etc.) într-o doză cu un volum de 330 de mililitri. Minisateliții de tip CanSat au fost lansați dintr-un avion, pe Aeroportul „Alexandru Podgoreanu” din Tuzla, de la o altitudine de aproximativ un kilometru, având de îndeplinit o misiune și aterizarea în siguranță.

Misiunea secundară a echipei câștigătoare, Canescent, a constat în măsurarea unor parametri atmosferici pentru a demonstra capacitatea de susținere a vieții din zonă. De asemenea, a încercat să detecteze compuși volatili organici și să măsoare intensitatea câmpului magnetic.

Misiunea secundară a echipei Miko18 s-a axat pe măsurarea unor parametri atmosferici, reprezentarea cu ajutorul unui soft specializat a traiectoriei în cădere și compararea traiectoriei ideale cu rezultatele obținute prin măsurători.

Echipa Flying Bots a fost la prima participare într-o competiție de acest gen și a avut ca misiune secundară detectarea compușilor atmosferici.

Criteriile de evaluare, conform regulamentului european ESA sunt: 50% realizare științifică și tehnică și 50% valoare educațională, muncă în echipă și promovare.

Precizăm că între Ministerul Educației Naționale și Agenția Spațială Română există un protocol de colaborare al cărui obiectiv este promovarea utilizării spațiului cosmic în contextul predării disciplinelor STEM (știință, tehnologie, inginerie, matematică).

Ediția de anul acesta a mai avut ca parteneri Inspectoratul Școlar Județean Constanța și Colegiul Național „Mircea cel Bătrân” din Constanța și a beneficiat de sprijinul reprezentanților Aeroportului „Alexandru Podgoreanu” din Tuzla.

Mai multe detalii sunt disponibile pe pagina oficială ESERO România, proiect al Agenției Spațiale Europene (ESA), și pe site-ul CanSats.

BIROUL DE COMUNICARE

 

(read more)

Sesiunea specială a examenului național de Bacalaureat pentru componenţii loturilor olimpice se desfășoară la Ploiești, în perioada 10 - 25 mai 2018

08 Mai 2018

Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Ploiești găzduieşte, în perioada 10 - 25 mai, sesiunea specială a examenului național de Bacalaureat pentru absolvenţii de liceu participanţi la loturile naţionale lărgite care se pregătesc pentru olimpiadele și concursurile internaţionale pe discipline/sportive.

Pentru susţinerea examenului în această sesiune sunt eligibili 148 de elevi de clasa a XII-a, aflaţi în pregătire sau în etapele de selecţie pentru alcătuirea echipelor care vor reprezenta România atât la olimpiadele internaţionale pe discipline, cât şi la diverse competiţii sportive europene sau mondiale. De asemenea, pot participa trei absolvenţi ai unităţilor de învăţământ militar, nominalizați de Ministerul Apărării Naționale pentru concursul de admitere în instituții de învăţământ de profil din SUA.

Înscrierea candidaţilor va avea loc în zilele de 10 şi 11 mai. Probele de evaluare a competenţelor se vor desfăşura astfel: 14-15 mai (evaluarea competenţelor lingvistice de comunicare orală în limba română/limba maternă), 16 mai (evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă de circulaţie internaţională), respectiv 17-18 mai (evaluarea competenţelor digitale).

Probele scrise au următorul calendar: 21 mai (Limba şi literatura română), 22 mai (proba obligatorie a profilului), 23 mai (proba la alegere a profilului şi specializării) și 24 mai (limba şi literatura maternă). Afişarea primelor rezultate, la sediul unităţii de învăţământ care va găzdui această sesiune specială, este prevăzută pentru data de 24 mai (până la ora 18:00), depunerea contestaţiilor fiind programată în cursul aceleiaşi zile (18:00 - 20:00). În data de 25 mai vor fi soluţionate contestaţiile şi afişate rezultatele finale.

BIROUL DE COMUNICARE

(read more)

Două medalii de argint pentru echipele româneşti prezente la Olimpiada de Ştiinţe a Uniunii Europene/EUSO 2018

07 Mai 2018

Echipele României au obținut două medalii de argint la a XVI-a ediţie a Olimpiadei de Ştiinţe a Uniunii Europene (EUSO), desfăşurată în perioada 28 aprilie - 5 mai, la Ljubljana (Slovenia).

Componența celor două echipe medaliate este următoarea: Răzvan-Adrian Covache-Busuioc - Colegiul Național „Alexandru Ioan Cuza” din Alexandria, Teodora Stan și Vasile Mihai - Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București (echipa A), respectiv Irina Maria Palaghia - Colegiul Național Militar „Tudor Vladimirescu” din Craiova, Antonia-Georgiana Zavate - Colegiul Național „Gh. Roșca Codreanu” din Bârlad (jud. Vaslui) și Ariana-Dalia Vlad - Liceul Teoretic Internațional de Informatică din București (echipa B). Toți cei șase elevi sunt în clasa a X-a.

Olimpiada de Ştiinţe a Uniunii Europene (EUSO) este o competiţie cu caracter interdisciplinar pe echipe, în care fiecare stat poate înscrie două formaţii compuse din câte trei elevi. Participanţii susţin două probe practice cu durata de 4 ore fiecare, la trei discipline - biologie, chimie şi fizică, punctele de la fiecare experiment cumulându-se în contul echipelor. Ediţia din acest an a reunit 50 de echipe din 25 de state ale Uniunii Europene. 

Coordonatorul echipelor este Daniela Bogdan, membru în board-ul EUSO şi mentor pentru chimie, secondată de Georgiana Duţă-Cornescu (mentor pentru biologie) şi Marian Viorel Anghel (mentor pentru fizică).

BIROUL DE COMUNICARE

(read more)

Ministerul Educației Naționale a aprobat metodologia și criteriile de acordare a gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat (2018)

04 Mai 2018

Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, a emis ordinul nr. 3.633/03.05.2018 pentru aprobarea Metodologiei și criteriilor privind acordarea gradației de merit personalului didactic din învățământul preuniversitar de stat în sesiunea 2018.

Ca elemente de noutate față de sesiunea de concurs 2017, menționăm creșterea punctajelor pentru anumite criterii de evaluare (performanțe dovedite în pregătirea preșcolarilor și elevilor distinși la olimpiade și concursuri școlare, participarea - în calitate de autor/coautor - la elaborarea de manuale școlare și alte resurse educaționale, rezultate deosebite obținute în pregătirea preșcolarilor/elevilor din categorii dezavantajate), precum și stabilirea unui punctaj minim de 65 de puncte dintr-un total de 110 de puncte posibile pentru acordarea gradației de merit.

BIROUL DE COMUNICARE

(read more)

Luni, 7 mai, încep evaluările naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a din anul școlar 2017-2018

04 Mai 2018

 

 

Prima sesiune de evaluare vizează elevii claselor a II-a și începe luni, 7 mai, cu probele scrise la limba română și limba maternăTestele de citire la aceste discipline vor fi susținute în data de 8 mai. Proba de matematică este programată în data de 9 mai, în timp ce proba de limbă română (scris și citit) pentru elevii din rândul minorităților naționale se va desfășura în data de 10 mai.

Evaluarea competențelor fundamentale dobândite în ciclul primar (la finalul clasei a IV-a) are următorul calendar: limba română (15 mai), matematică (16 mai) și limba maternă (17 mai).

Elevii claselor a VI-a vor susține evaluarea competențelor fundamentale dobândite în ciclul inferior al gimnaziului (V-VI) în zilele de 23 mai (limbă și comunicare) și 24 mai (matematică și științele naturii).

Sălile în care se susţin aceste evaluări sunt, de regulă, cele în care elevii îşi desfăşoară activitatea în mod obişnuit. Acestea vor fi adaptate în prealabil, după caz, în funcţie de testul planificat, prin eliminarea oricăror materiale didactice care i-ar putea influenţa pe elevi.

Testele sunt elaborate de Centrul Național de Evaluare și Examinare, au un format asemănător cu cel al evaluărilor internaționale și trebuie să aibă un nivel mediu de dificultate. Durata alocată rezolvării acestora este de 30 de minute pentru fiecare test administrat la EN II, respectiv de 60 de minute pentru fiecare test administrat la EN IV și EN VI. Testele sunt evaluate în cadrul unităţii de învăţământ, de către cadrele didactice din respectiva unitate, în termen de cel mult 7 zile de la data susținerii ultimului test.

Cumulat, se estimează participarea a peste 575.000 de elevi înscriși în cele trei clase.

Rezultatele individuale obținute la aceste evaluări nu se afișează/nu se comunică public și nu se înregistrează în catalogul clasei. Rezultatele vor fi valorificate strict la nivelul unității de învățământ prin elaborarea planurilor individualizate de învățare, acolo unde este cazul, respectiv informarea elevilor și a părinților/reprezentanților legali asupra stadiului formării și dezvoltării competențelor evaluate.

BIROUL DE COMUNICARE

(read more)

Leave a Reply

Copyright © 2013 Sindicatul Invatamantului Spiru Haret Dolj