You Are Here: Home » Anunturi MEN » Anunturi MEN

INFORMARE privind remedierea situației unităților de învățământ preuniversitar care dețin grupuri sanitare situate în curte, fără apă curentă și fără canalizare

17 Apr 2019

Autorizarea sanitară a construcțiilor de învățământ preuniversitar de stat și îndeplinirea standardelor în vigoare pentru desfășurarea activităților școlare într-un cadru sigur și modern reprezintă, încă din anul 2017, două dintre prioritățile Executivului.

În vederea asigurării unui sistem educațional de calitate, prin elaborarea de politici publice integrate, în acord cu prevederile Programului de Guvernare, Ministerul Educației Naționale a întreprins următoarele demersuri în ultimii doi ani:

  • În anul 2019, în bugetul Ministerului Educaței Naționale la Capitolul Cheltuieli de capital, Titlul 51 Transferuri între unități ale administrației publice, a fost alocată suma de 65 milioane lei pentru îmbunătățirea condițiilor în cele 1.180 de unități de învățământ care funcționează, în prezent, cu grupuri sanitare neconforme, dotate necorespunzător sau amplasate în exteriorul construcțiilor de învățământ.
  • Este în curs de promovare o hotărâre de Guvern ce reglementează cadrul pentru repartizarea acestor fonduri unităților administrativ-teritoriale, prin intermediul inspectoratelor școlare județene, în anul 2019.
  • În anul 2017, în rețeaua de învățământ preuniversitar de stat funcționau 2.219 unități de învățământ cu grupuri sanitare situate în curte, fără apă curentă și fără canalizare. Dintre acestea, 730 de unități de învățământ au fost cuprinse în finanțare prin diferite programe gestionate de către MDRAP* (PNDL I și II), MF (POR) și MEN (PRET - program prin care au fost construite grădinițe noi dotate corespunzător).
  • Drept urmare, în anul 2018 au rămas 1.489 de unități de învățământ care funcționau cu grupuri sanitare în exteriorul construcțiilor. Pentru 309 dintre aceste unități de învățământ, situația neconformă a fost remediată.
  • De asemenea, în anul 2019 vor continua lucrările începute în anii trecuți la circa 5.095 de unități de învățământ preuniversitar cuprinse în programele derulate prin MDRAP - PNDL I, PNDL II, AFIR și prin POR.
  • Prin coordonarea Unităţii de Management al Proiectelor pentru Modernizarea Reţelei Şcolare si Universitare (UMPMRSU), Ministerul Educaţiei Naţionale derulează Proiectul privind Reforma Educaţiei Timpurii în România (PRET), ale cărui obiective sunt reabilitarea și construcţia de grădiniţe. De asemenea, este în derulare și Proiectul privind Reabilitarea Infrastructurii Şcolare (PRIS), prin intermediul căruia sunt realizate reabilitarea și construcţia de unități din învăţământul preuniversitar.
  • În perioada 2017 - 2019 prin Proiectul Reforma Educației Timpurii în România au fost finalizate lucrările pentru 64 de grădinițe, iar prin Proiectul Reabilitarea Infrastructurii Școlare, pentru 32 de școli. În anul 2019, sunt în curs de execuție 96 de grădinițe și două școli.

* În vederea îmbunătățirii condițiilor din aceste unități, Ministerul Educației Naționale a semnat un protocol de colaborare cu MDRAP, deoarece în conformitate cu prevederile OUG nr. 28/2013, MDRAP este autoritatea desemnată să coordoneze Programul Național de Dezvoltare Locală și să finanțeze lucrările de construcții/intervenții la unitățile de învățământ pentru realizarea/extinderea/ reabilitarea/ modernizarea/dotarea acestora. În baza acestui protocol, MEN acordă sprijin pentru identificarea necesităților pentru fiecare unitate de învățământ preuniversitar de stat.

(read more)

Întâlnire de lucru privind colaborarea româno-slovacă în domeniul educației

16 Apr 2019

Reprezentanții Ministerului Educației Naționale și ai Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior s-au întâlnit marți, 16 aprilie, cu o delegație parlamentară slovacă, aflată în vizită în România.

Cele două părți și-au exprimat satisfacția față de foarte buna colaborare în domeniul educației. Programul interministerial de cooperare în sectorul educației, semnat la București, în luna septembrie a anului trecut, reprezintă o confirmare a interesului de continuare și consolidare a acestor relații.

Oficialii Ministerului Educației Naționale au apreciat sprijinul autorităților slovace pentru învățământul în limba maternă destinat minorității slovace din România, concretizat prin detașarea în școlile în care se predă limba maternă slovacă a unor cadre didactice calificate, respectiv dotarea cu resurse educaționale relevante. Parlamentarii slovaci au apreciat preocuparea autorităților române pentru asigurarea unui învățământ de calitate pentru minoritatea slovacă din România

În cadrul dialogului a fost subliniată și preocuparea pentru identificarea unor soluții comune în vederea valorificării oportunităților de parteneriat academic și a mobilităților. Cele două părți au făcut un schimb de opinii cu privire la importanța asigurării calității în învățământului superior și o mai bună aliniere a acestuia la nevoile pietei muncii.

 

(read more)

Măsuri în urma incidentului petrecut într-o unitate de învățământ preuniversitar din județul Iași

16 Apr 2019

Consiliul de Administrație al Inspectoratului Școlar Județean Iași, întrunit în ședință extraordinară în cursul zilei de marți, 16 aprilie, a luat decizia destituirii imediate a directorului Școlii Profesionale Brăești, unitate de învățământ cu personalitate juridică în subordinea căreia funcționează Grădinița și Școala cu clasele I-IV Buda (comuna Brăești, județul Iași).

Decizia a fost cauzată de faptul că nu au fost asigurate condițiile de securitate/siguranță pentru elevii din cadrul acestei unități de învățământ.

De asemenea, s-a dispus numirea unei comisii de cercetare disciplinară internă privind incidentul în urma căruia a rezultat decesul unui copil în vârstă de trei ani.

Menționăm că Ministerul Educației Naționale are în lucru un proiect de Hotărâre de Guvern pentru transferarea resurselor financiare necesare către primării, în vederea efectuării lucrărilor de extindere/reabilitare/modernizare/dotare a 1180 de școli cu grup sanitar în curte.

BIROUL DE COMUNICARE

(read more)

Echipa României, pe podiumul Olimpiadei Internaționale de Limbă și literatură latină Certamen Ovidianum Sulmonense 2019

15 Apr 2019

La a XX-a ediție a Olimpiadei Internaționale de Limbă și literatură latină Certamen Ovidianum Sulmonense, lotul olimpic al României a urcat din nou pe podium, continuând tradiția rezultatelor excelente înregistrate la această competiție. Performanța a fost realizată de Sorana-Diana Plotogea, elevă a Colegiului Național „Gh. Vrânceanu" din Bacău, laureată cu premiul al III-lea și premiul pentru cea mai bună traducere. 

Țara noastră a fost reprezentată de o echipă a cărei componență este următoarea: Sorana-Diana Plotogea și Cristina-Silvia Dorodici (Colegiul Național „Gh. Vrânceanu" din Bacău), Viviana-Gabriela Murgoci (Colegiul Național „Gheorghe Șincai” din București), Maria Pânzaru (Colegiul Național „A. T. Laurian” din Botoșani), Ioana-Alexandra Bitire (Colegiul Național „Vasile Alecsandri" din Bacău) și Ștefan-Cristian Șimon (Colegiul Național „Doamna Stanca" din Satu Mare).

Componenții lotului au fost selectați în cadrul competiției naționale Ovidianum 2018. Timp de un an, din momentul declarării câștigătorilor selecției naționale, aceștia au urmat un program susținut de pregătire, în vederea participării la olimpiadă. Procedura de selecție și pregătire se aplică în fiecare an.

Pentru ediția din acest an, pregătirea și însoțirea lotului au fost asigurate de profesoarele Florentina Neculau (Colegiul Național „Gh. Vrânceanu" din Bacău) și Coca Dorica (Colegiul Național „A. T. Laurian” din Botoșani).

BIROUL DE COMUNICARE

(read more)

Directorii agențiilor care gestionează programele Erasmus+ și Corpul European de Solidaritate au dezbătut, la București, armonizarea perspectivelor naționale

13 Apr 2019

Nouăzeci de reprezentanți din partea a 54 de agenții naționale din 35 de țări în care funcționează Programul european Erasmus+ și noul program al Comisiei Europene - Corpul European de Solidaritate - au participat săptămâna aceasta (9-12 aprilie), la București, la o reuniune de lucru.

Obiectivul evenimentului, organizat în contextul exercitării de România a Președinției Consiliului Uniunii Europene, a fost dezbaterea variantelor de armonizare a diferitelor perspective naționale din domeniile tematice abordate, astfel încât programele destinate educației și tineretului să poată contribui și în viitor, într-un mod cât mai eficient, la un progres real (personal și profesional) al tuturor cetățenilor europeni.

Temele generale, cum ar fi incluziunea unor categorii de persoane, în special a tinerilor cu oportunități reduse, dar și subiectele tehnice, strict legate de optimizarea celor două programe (simplificarea candidaturilor, evaluarea proiectelor sau necesitatea ca acestea să producă efecte sustenabile, chiar și după încheierea perioadei de finanțare) au generat un dialog constructiv. Discuțiile purtate au permis prezentarea și promovarea elementelor de succes, precum și a mai multor provocări întâmpinate de echipele din țările participante și a soluțiilor aplicate.

Agenția Erasmus+ din România este una dintre instituțiile care administrează atât Programul Erasmus+, pentru toate sectoarele vizate de acesta, cât și Corpul European de Solidaritate, fiind astfel la curent, în permanență, cu provocările, soluțiile și evenimentele care apar în sistemul național de educație, dar și cu cele pe care le implică sectorul atât de divers al tineretului și educației nonformale. 

Marele avantaj al reuniunii de la București a fost că a permis un dialog foarte viu și deschis, care a atins o arie extrem de largă de subiecte. Cu toate acestea, deși există perspective naționale și instituționale destul de diferite, ne-am concentrat în special pe ceea ce ne preocupă și ne aduce împreună. Sperăm, astfel, ca noua generație de programe, care va fi lansată în 2021, să fie mai eficientă, mai deschisă și mai ofertantă pentru toți cei care știu și înțeleg că doar învățând vor progresa!, a declarat Monica Calotă, directorul ANPCDEFP România.

Celor 90 de participanți li s-au alăturat Augustin Mihalache și Lucian Mircescu, atașați ai Reprezentanței permanente a României pe lângă Uniunea Europeană, care au vorbit despre importanța educației „care conectează“ la nivel european și internațional și despre importanța triadei incluziune - mobilitate - excelență, deviză sub care se desfășoară programul Președinției României la Consiliul Uniunii Europene în domeniul educației.

Cei trei reprezentanți ai Comisiei Europene, Marta Gutierrez-Benet, Robert France și Jose-Manuel Fernandez-Arroyo, au vorbit despre rolul, importanța și prioritățile noului program Erasmus post-2020 și au răspuns numeroaselor întrebări venite din partea publicului.

În ultima zi a reuniunii, Audrey Frith, directorul EURODESK, a prezentat modul în care rețeaua sprijină activitatea Comisiei Europene în promovarea și implementarea programelor sale dedicate în special tineretului.

BIROUL DE COMUNICARE

(read more)

Vizita de lucru a ministrului Educației Naționale în județele Bihor și Satu Mare

13 Apr 2019

Vineri, 12 aprilie 2019, la Liceul Teologic Penticostal „Betel" din Oradea, s-a desfășurat o întâlnire de lucru între ministrul Educației Naționale, Ecaterina Andronescu, și directorii unităților de învățământ din județul Bihor. La evenimentul organizat de ISJ Bihor au participat inspectorul școlar general, Alin-Florin Novac-Iuhas, prefectul județului Bihor, Ioan Mihaiu, precum și alți reprezentanți ai autorităților și instituțiilor publice locale.

Dialogul constructiv a continuat în județul Satu Mare, la Casa Meșteșugarilor, unde ministrul a făcut un schimb de idei și informații cu elevi, părinți, profesori, directori de unități de învățământ, inspectori școlari, primari de municipii și orașe, reprezentanți ai Consiliului Județean al Elevilor, ai mediului de afaceri și ai ONG-urilor care activează în domeniul Educației. Au fost prezenți inspectorul școlar general, Călin Durla, prefectul județului Satu Mare, Darius Filip, președintele Consiliului Județean Satu Mare, Pataki Csaba, președintele Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Satu Mare, Daniela Culic.

În urma prezentării documentului de viziune sistemică Educația ne unește, ministrul Educației a răspuns și întrebărilor adresate de către eleva Silvia Ruba, olimpică internațională și deținătoare a unui premiu acordat de Parlamentul României, dar a interacționat și cu Andreea Varga, președintele Consiliului Județean al Elevilor Satu Mare.

Principalele subiecte dezbătute au vizat adaptarea educației la contextul european, necesitatea ca Bacalaureatul tehnologic să permită accesul în învățământul superior tehnic, digitalizarea sistemului de educație, programele școlare, susținerea și dezvoltarea învățământului dual, statutul profesorului, învățământul în limba minorităților naționale, respectiv examenele de admitere în liceu și în învățământul superior.

 

La finalul dezbaterilor din cele două județe pe tema ideilor și măsurilor propuse în cadrul viziunii Educația ne unește, s-a convenit asupra modalității de continuare a procesului de consultare a beneficiarilor sistemului educațional.

Astfel, inspectoratele vor centraliza și transmite MEN sugestiile primite privind creșterea eficienței învățământului, pentru ca propunerile constructive să fie analizate și în urma dezbaterilor naționale să fie transpuse în proiectul de lege a Educației Naționale.

Tot în cursul zilei de astăzi, la Oradea, ministrul Educației a participat la festivitatea de deschidere a Adunării Generale a ANOSR, alături de viceprimarul municipiului Oradea, Florin Birta, rectorul Universității din Oradea, Constantin Bungău, reprezentanți ai Consiliului Tineretului din România și ai Consiliului Elevilor din România.

(read more)

99,95% din cererile valide, admise în cele două etape ale înscrierii în învățământul primar pentru anul școlar 2019-2020

12 Apr 2019

Ministerul Educaţiei Naționale a centralizat situaţia finală a cererilor de înscriere depuse în cele două etape prevăzute în calendarul aferent înscrierii în învățământul primar pentru anul școlar 2019-2020.

Astfel, până joi, 11 aprilie, dată la care fiecare unitate de învăţământ avea obligaţia să afişeze listele finale cu copiii înscrişi, au fost admise 154.755 de cereri de înscriere în învățământul primar (dintr-un total de 154.825 de cereri valide). Dintre acestea, 149.304 cereri (96,43%) au fost admise în prima etapă, iar 5.451 de cereri în a doua etapă (3,52%). 

Tipologia cererilor admise în prima etapă (149.304) relevă că 128.059 de cereri au vizat copii cu vârsta de 6 ani, împliniţi până la data de 31 august 2019, inclusiv, iar 21.245 de cereri, copii cu vârsta de 6 ani, împliniţi începând cu data de 1 septembrie 2019.

Precizăm că în a doua etapă de înscriere (2 - 8 aprilie) au fost admise 5.451 de cereri, repartizate astfel: 5.418 cereri la prima opţiune, 30 de cereri la a doua opțiune şi 3 cereri la a treia opţiune.

După cele două etape de înscriere, 70 de cereri au fost respinse fie din cauza opţiunilor insuficiente, fie din cauza lipsei de locuri în unităţile de învăţământ vizate. Acestora li se adaugă alte 278 de cereri respinse în prima etapă, care nu au fost redepuse ulterior.

Potrivit calendarului de înscriere, în săptămâna 12-19 aprilie, inspectoratele școlare vor centraliza și soluționa cererile părinților/tutorilor legal instituiți/reprezentanților legali ai copiilor care nu au fost încă înscriși în vreo unitate de învățământ, având în vedere, cu prioritate, interesul educațional al copilului.

BIROUL DE COMUNICARE

(read more)

Patru medalii pentru echipa României la Olimpiada Europeană de Matematică pentru Fete - 2019

12 Apr 2019

Lotul feminin de matematică al României a obținut o medalie de aur, două medalii de argint și o medalie de bronz la a VIII-a ediție a Olimpiadei Europene de Matematică pentru Fete/European Girls' Mathematical Olympiad (EGMO), care se desfășoară la Kiev, în perioada 7 - 13 aprilie 2019.

Medalia de aur a fost cucerită de Alexandra Timofte (clasa a XI-a/Colegiul Naţional de Informatică „Tudor Vianu” din Bucureşti), deținătoare a încă trei distincții la această competiție: medalie de aur în 2018 și medalii de argint în 2016 și 2017.

Amina Abu Shanab (clasa a X-a) și Diana Ţolu (clasa a IX-a), ambele eleve ale Liceului Teoretic Internaţional de Informatică din Bucureşti, au fost medaliate cu argint. Amina Abu Shanab a obținut același premiu și anul trecut, la Florența.

Medalia de bronz i-a revenit Ioanei Popescu (clasa a IX-a/Liceul Teoretic „Şcoala Europeană” din Bucureşti).

Lotul României a fost condus și însoțit de Mihail Bălună (profesor la Colegiul Național „Mihai Viteazul” din București) şi Anca Băltărigă (profesor la Liceul Teoretic Internaţional de Informatică din Capitală).

Olimpiada Europeană de Matematică pentru Fete este un concurs internațional similar ca structură cu Olimpiada Internaţională de Matematică (două probe scrise, susţinute în două zile consecutive). Conform regulamentului, o echipă este compusă din patru eleve cu vârste până în 20 de ani. EGMO este, în același timp, singura olimpiadă internațională de științe care se adresează exclusiv elevelor de liceu, pasionate de matematică dincolo de programa școlară clasică.

Pe termen lung, EGMO își propune creșterea numărului de fete în echipele participante la Olimpiada Internațională de Matematică, dar și în facultățile de profil. De altfel, deși aflată doar la a ediția a VIII-a, competiția a influențat pozitiv interesul pentru matematică, numărul fetelor admise în facultăţile de matematică din diverse ţări crescând semnificativ.

Alte obiective urmărite sunt promovarea tinerelor cercetătoare și sprijinirea schimbului cultural și interdisciplinar între adolescentele din țările participante. EGMO 2019 a reunit 196 de concurente din 50 de țări.

BIROUL DE COMUNICARE

(read more)

Finalizarea plății sumelor necesare punerii în aplicare a hotărârilor judecătorești definitive de către Ministerul Educației Naționale

12 Apr 2019

Ministerul Educației Naționale a alocat și virat fondurile necesare efectuării plăților restante prevăzute de hotărârile judecătorești, precum și a celor scadente în 2019, astfel încât până la sărbătorile de Paști cadrele didactice din învățământul preuniversitar și universitar să beneficieze de sumele ce li se cuvin.

Bugetul alocat inițial plății hotărârilor judecătorești restante, precum și celor scadente în 2019, în valoare de 496 milioane lei, a fost virat de Ministerul Educației Naționale la începutul lunii aprilie. Bugetul a fost suplimentat, în cursul acestei săptămâni, cu 214 milioane lei, urmând ca plata integrală a acestor restanțe să fie realizată în luna aprilie.

Totodată, au fost transferate și universităților de stat fondurile pentru efectuarea plăților restante către beneficiari, până la data de 25 aprilie. Cuantumul acestor sume este de 88 milioane lei pentru punerea în executare a sentințelor judecătorești reprezentând diferențe salariale, 5 milioane lei pentru achitarea dobânzilor legale generate de sentințele judecătorești și 272 milioane lei pentru punerea în aplicare a Legii nr. 85/2016 privind plata diferențelor salariale cuvenite personalului didactic din învățământul de stat pentru perioada octombrie 2008 - 13 mai 2011.

(read more)

Întâlnire între ministrul Ecaterina Andronescu și ambasadorul Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord în România, E.S. Andrew James Noble

09 Apr 2019

Tot în cursul zilei de marți, 9 aprilie 2019, ministrul Ecaterina Andronescu a primit vizita de curtoazie a ambasadorului Regatului Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord în România, E.S. Andrew James Noble.

Cei doi oficiali au purtat discuții referitoare la aspectele generale ale cooperării româno-britanice în domeniul educației, pornind de la premisa că prin educație societățile devin mai coezive.

Pe parcursul întrevederii, au fost abordate situația parteneriatelor între universități și mobilitatea studenților și a cadrelor didactice.

De asemenea, au fost discutate proiectele actuale din învățământul preuniversitar, derulate împreună cu British Council.

În acest context, cei doi interlocutori au luat în considerare și dezvoltarea unor proiecte pentru învățământul profesional și tehnic.

(read more)

Leave a Reply

Copyright © 2013 Sindicatul Invatamantului Spiru Haret Dolj