Mesaj Președinte SI „Spiru Haret” Dolj

La sfârșitul anului 2020, putem spune că acest an a fost unul al provocărilor, un an istoric, un an în care am fost nevoiți cu toții să ne confruntăm cu o situație fără precedent, iar educația nu a fost nici ea ocolită, fiind afectată chiar din plin. Suspendarea cursurilor și trecerea în on-line a venit ca urmare a riscului de infectare. Zeci, sute de colegi au trecut cu mari emoții prin COVID 19 și a trebuit să ne rugăm să trecem cu toții, cei infectați, cât mai ușor peste acest virus, iar ceilalți să fie feriți de acesta.
🔹️ Trecerea peste noapte la învățământul on-line a creat și nemulțumiri în unele situații, dar trebuie să fim conștienți cu toții de faptul că această situație nu a mai lăsat timp pentru perfecționarea personalului didactic, nu a mai lăsat timp pentru adaptarea instrumentelor didactice, pentru dotarea unităților de învățământ cu tehnologiile necesare sau crearea bazei de date indinspensabilă procesului de predare prin intermediul platformelor informatice.
🔹️S-a schimbat paradigma în învățământul românesc: de la „tablă-cretă” la „tabletă”. Este clar că pe viitor, învățământul nostru nu va mai fi ceea ce a fost. Școala va îmbina învățământul clasic cu cel on-line. Avem șansa, dar și imensa răspundere, de a remodela viitorul școlii românești, viitorul profesiei de cadru didactic.
🔹️În acest context al pandemiei, UNESCO, pentru a celebra Ziua Mondială a Educației pe 5 octombrie, a ales o temă cu un titlu sugestiv „Dascălii – lideri în perioade de criză, care reinventează, remodelează viitorul.”
🔹️Am muncit împreună foarte mult și credem că aveam nevoie de o apreciere pe măsura efortului nostru, pe măsura importanței școlii și a celor care slujesc în ea. Profesorii s-au reinventat și au încercat să se adapteze cât de repede au putut la condițiile date. Am făcut tot ceea ce a depins de noi să continuăm în bune condiții procesul didactic, ne-am adaptat și la avalanșa de prevederi cu caracter normativ și administrativ emise începând cu luna aprilie, dar mai ales în septembrie, am fost expuși la maxim prin deschiderea anului școlar față în față, ne-am perfecționat, cei mai mulți, prin resurse proprii pe parcursul acestui an, am încercat să ne retehnologizăm propriile instrumente informatice pe bani personali, investind sute și chiar mii de lei, am adaptat programele școlare la predarea on-line, dar foarte important este și faptul că a trebuit să ne transformăm propria locuință în spațiu didactic, iar familia a trebuit să accepte acest aspect foarte sensibil.
🔹️Din punct de vedere al drepturilor, ne-am dori să spunem că a fost un an bun, că a fost un an așa cum ni l-am dorit, dar, din păcate, nu putem să afirmăm asta. La plusuri, am putea trece, printre altele, faptul că am reușit evitarea somajului tehnic, alocarea normei de hrană, dar și prelungirea perioadei cu încă un an a voucherelor de vacanță neutilizate în 2019. De asemenea, putem remarca și faptul că au fost emise câteva legi foarte importante pentru noi, multe dintre ele așteptate de câțiva ani de zile. Aici putem menționa majorarea salarială cu 1 septembrie 2020, prin transformarea în lege a prevederii în acest sens din OUG 114/2018, trei salarii medii însemnând o indemnizație de instalare pentru cadrele didactice care se titularizează în mediul rural, două salarii minime pentru dezvoltare profesională și evoluție în carieră, precum și pentru achiziționarea de materiale și echipamente didactice, mai ales că, prin Legea 1/2011, Ministerul Educatiei ar trebui să asigure și cadrelor didactice, la cerere, tehnologia necesară desfășurării orelor on-line, o indemnizație la pensie în cuantum a 3 salarii medii, știind foarte bine că pensia, dupa o activitate la catedra de peste 40 de ani, este foarte mică. Tot aici putem vorbi și despre Stimulentul de risc pentru personalul didactic şi nedidactic. Deși sunt menționate la plusuri, de toate aceste prevederi cu drepturi bănești nu ne putem bucura, deoarece ele fie nu au fost încă promulgate, fie nu au trecut de Curtea Constituțională și astfel se întorc în Parlament pentru reanalizare. De asemenea, este regretabil faptul că, încă din 2016, colegii noștri pierd zeci și sute de lei lunar la salariu, ca urmare a necalculării veniturilor conform Legii 153/2017, sindicatul fiind de 4 ani prin instanțele de judecată. Constatăm faptul că, în continuare, suntem vitregiți de aceste drepturi, dar sperăm ca instanțele de judecată să pună în aplicare prevederile Legii salarizării și nu pe cele ale unor OUG-uri care au dezavantajat personalul din învățământ.
Deși, după declarația Ministrului Educației Sorin Cîmpeanu, speram că Educația va primi până la urmă atenția cuvenită și nu se va începe cu o reformă prin tăiere, prin reducere, prin subfinanțare. Asistăm cu mâhnire la faptul că Guvernul ne desconsideră și pregătește o OUG care va îngheța veniturile pe anul 2020, iar dincolo de sporurile și indemnizațiile neactualizate, așteptam aplicarea cu 1 ianuarie 2021 a eșalonării din L 153/2017. Este regretabil să pierdem iarăși ani prin instanțele de judecată.
🔹️O altă problemă majoră a sistemului de educație o reprezintă lipsa personalului, în special auxiliar și nedidactic. Deși F.S.E. „Spiru Haret” a solicitat în nenumărate rânduri, încă din luna august, asigurarea a 18.000 de cadre, suficiente pentru a realiza o normalitate în compartimentele din cadrul unităților de învățământ, nu au fost deblocate decât 1.250 de posturi, dar și acestea cu încadrarea în bugetul aprobat pentru anul în curs.
🔹️ De asemenea, Ministerul Educației și autoritățile locale trebuie să ia în calcul asigurarea de personal, de spații necesare, dar și de soluții pentru cazurile particulare, în special pentru clasa pregătitoare și unitățile cu un singur rând de clase, privind punerea în aplicare a noului art. 63 din L.1/2011, articol ce face referire la numărul maxim și minim de elevi per clasă pentru anul școlar 2021-2022.
🔹️Ne dorim o bună colaborare și comunicare, un parteneriat viabil cu noul Prim-ministru al României, cu Ministrul Educatiei pentru a reuși să aducem educația acolo unde ne-o dorim cu toții, o școală modernă care să asigure condiții egale la educație tuturor copiilor.

🔸Stimați membri de sindicat, dragi colegi, părinti și elevi, cu gândul la fiecare dintre dumneavoastră, Biroul de conducere al S.I. „Spiru Haret” Dolj vă urează multă sănătate, bunăstare întregii familii, succese și mari realizări pe plan profesional și personal.
La cumpăna dintre ani să pășim cu toții cu dreptul, iar anul 2021 să fie mult mai bun decât 2020, să scăpăm de această pandemie a secolului XXI și să revenim, dragi colegi, la starea noastră normală, la copiii și elevii noștri, la o școală față în față în condiții de securitate maximă.
Să fim mai buni, mai uniți!
LA MULTI ANI❗

„Profesorii reprezintă forța împotriva decăderii unei națiuni” Spiru Haret

Add a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *